Siemie lniane – skarb naszych ziemi

Siemie lniane to nic innego, a nasiona popularnej rośliny oleistej – lnu zwyczajnego. Surowiec ten stanowił niegdyś składnik wielu wypieków oraz naparów. Dziś stosowany jest znacznie rzadziej. Jednak zważywszy na jego wyjątkowe właściwości prozdrowotne, zdecydowanie warto powrócić do przepisów z jego udziałem.

Dlaczego warto jeść siemię lniane?

Siemię lniane, jako nasiona rośliny oleistej, posiada w swoim składzie dużo lipidów. W tym przypadku w żadnym razie nie jest to jednak wada. Nasiona te posiadają specyficzny, ale niezwykle korzystny i rzadko spotykany skład kwasów tłuszczowych.

Aż 70% wszystkich kwasów tłuszczowych zawartych w siemieniu stanowią NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Pozostałe 30% to kwasy jednonienasycone oraz niewielka domieszka kwasów nasyconych. Wśród NNKT szczególnie bogatą frakcję stanowią kwasy z grupy omega-3. Warto zwrócić na nie uwagę, szczególnie, że obecnie w diecie wielu z nas brakuje właśnie tej grupy lipidów.

Siemię lniane zawiera jednak znacznie więcej składników prozdrowotnych, niż same NNKT. Należą do nich antyoksydanty, takie jak witaminy A (a właściwie beta karoten), E i K. Są to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, więc ich przyswajalność z rośliny oleistej będzie bardzo wysoka. Ze względu na bogactwo witamin z grupy B, siemie lniane doskonale sprawdza się również jako surowiec do produkcji domowej maski lub płukanki na włosy.

Siemię lniane a odchudzanie

Siemię lniane może doskonale sprawdzić się również w diecie odchudzającej. Zawiera zdrowe kwasy tłuszczowe, których podaż w diecie ograniczającej jest niezwykle ważna. Ponadto stanowi niezwykle bogate źródło błonnika pokarmowego. W 100 g nasion występuje aż 27 g tego składnika. Błonnik pokarmowy wpływa stymulująco na pracę układu pokarmowego. Hamuje apetyt i wywołuje uczucie sytości. Zapobiega zaparciom i wzdęciom oraz zmniejsza wchłanianie cholesterolu w jelitach. Ponadto jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mikroflory jelitowej.

Siemię lniane stanowi zatem doskonały składnik zdrowej diety odchudzającej. Niemniej jednak nic nie jest w stanie zastąpić odpowiedniej dawki ruchu oraz deficytu kalorycznego, czyli kluczowego czynnika wpływającego na utratę zbędnych kilogramów.

Jak jeść siemię lniane?

Siemie lniane doskonale nadaje się jako dodatek do koktajli i owsianek. Świetnie sprawdzi się we wszelkiego rodzaju deserach. Można go jednak użyć również do dań wytrawnych, takich jak dania mięsne, a nawet zupy. Z nasion można przygotowywać również napary zwyczajnie zalewając je wodą i podgrzewając do uzyskania gęstej konsystencji. 

Jedzenie zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com