Siemie lniane

Siemie lniane to jeden z najzdrowszych z naszych rodzimych produktów spożywczych. Wprost nie da się przecenić jego pozytywnego wpływu na zdrowie. Niegdyś stanowił stały składnik diety. Dziś natomiast mało kto pamięta, by choć raz na jakiś czas włączyć go do swojego jadłospisu. Tymczasem ze względu na jego właściwości prozdrowotne, zaleca się stosowanie go jako stałego elementu naszych posiłków. 

Siemie lniane jako źródło błonnika

Siemie lniane posiada bardzo korzystne działanie jeśli chodzi o wszelkie dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Wynika to z bardzo wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, która wynosi aż 27 g na 100 g produktu. To bardzo dużo zważywszy na fakt, że dzienne zapotrzebowanie na ten składnik wynosi 25-30 g. Błonnik pokarmowy to mieszanina polisacharydów, które nie ulegają trawieniu w organizmie człowieka. Stanowią jednak pożywkę dla mikroflory naszego układu pokarmowego, stymulując jej prawidłowy rozwój. Jednocześnie wiąże duże ilości wody i pęcznieje w żołądku, zapewniając uczucie sytości. Usparwnai perystaltykę jelit, poprzez mechaniczną stymulację, dzięki czemu zapobiega zaparciom. Na uwagę zasługuje również fakt, że błonnik pokarmowy zmniejsza wchłanianie cholesterolu w jelicie.

Kwasy tłuszczowe w siemieniu lnianym

Siemie lniane charakteryzuje się bardzo korzystnym składem lipidowym. Stanowi on doskonałe źródło NNKT – niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wśród kwasów tłuszczowych tych nasion, stanowią one aż 70%. 20% stanowią kwasy jednonienasycone, a zaledwie 10% to kwasy nasycone.

Również wśród kwasów nienasyconych występuje podział. Wyróżnia się kwasy z grupy omega-3 i omega-6. O ile dostarczenie kwasów z grupy omega-6 jest stosunkowo prostsze, tak grupa omega-3 stanowi większy problem w diecie przeciętnego człowieka. Kluczową rolę pełni dostarczenie odpowiednich ilości obu składników, jednak nie bez znaczenia pozostaje również ich wzajemny stosunek. Ten przedstawia się w siemieniu lnianym bardzo korzystnie, bo wynosi około 3,5:1.

Siemie lniane – witaminy

Siemie lniane to również bogate źródło witamin. Na uwagę zasługują tu szczególnie witaminy z grupy B, w które te małe nasionka wprost obfitują. Z tego też względu wpływają świetnie nie tylko na zdrowie komórek naszego organizmu, ale także na wygląd włosów i paznokci. Aby w pełni wykorzystać właściwości siemienia lnianego, warto spożywać go jako dodatek do jogurtów, owsianek czy koktajli, ale również sporządzać napary, maseczki i odżywki na włosy z jego udziałem.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com

Siemie lniane – skarb naszych ziemi

Siemie lniane to nic innego, a nasiona popularnej rośliny oleistej – lnu zwyczajnego. Surowiec ten stanowił niegdyś składnik wielu wypieków oraz naparów. Dziś stosowany jest znacznie rzadziej. Jednak zważywszy na jego wyjątkowe właściwości prozdrowotne, zdecydowanie warto powrócić do przepisów z jego udziałem.

Dlaczego warto jeść siemię lniane?

Siemię lniane, jako nasiona rośliny oleistej, posiada w swoim składzie dużo lipidów. W tym przypadku w żadnym razie nie jest to jednak wada. Nasiona te posiadają specyficzny, ale niezwykle korzystny i rzadko spotykany skład kwasów tłuszczowych.

Aż 70% wszystkich kwasów tłuszczowych zawartych w siemieniu stanowią NNKT, czyli niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Pozostałe 30% to kwasy jednonienasycone oraz niewielka domieszka kwasów nasyconych. Wśród NNKT szczególnie bogatą frakcję stanowią kwasy z grupy omega-3. Warto zwrócić na nie uwagę, szczególnie, że obecnie w diecie wielu z nas brakuje właśnie tej grupy lipidów.

Siemię lniane zawiera jednak znacznie więcej składników prozdrowotnych, niż same NNKT. Należą do nich antyoksydanty, takie jak witaminy A (a właściwie beta karoten), E i K. Są to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, więc ich przyswajalność z rośliny oleistej będzie bardzo wysoka. Ze względu na bogactwo witamin z grupy B, siemie lniane doskonale sprawdza się również jako surowiec do produkcji domowej maski lub płukanki na włosy.

Siemię lniane a odchudzanie

Siemię lniane może doskonale sprawdzić się również w diecie odchudzającej. Zawiera zdrowe kwasy tłuszczowe, których podaż w diecie ograniczającej jest niezwykle ważna. Ponadto stanowi niezwykle bogate źródło błonnika pokarmowego. W 100 g nasion występuje aż 27 g tego składnika. Błonnik pokarmowy wpływa stymulująco na pracę układu pokarmowego. Hamuje apetyt i wywołuje uczucie sytości. Zapobiega zaparciom i wzdęciom oraz zmniejsza wchłanianie cholesterolu w jelitach. Ponadto jest niezbędny do prawidłowego rozwoju mikroflory jelitowej.

Siemię lniane stanowi zatem doskonały składnik zdrowej diety odchudzającej. Niemniej jednak nic nie jest w stanie zastąpić odpowiedniej dawki ruchu oraz deficytu kalorycznego, czyli kluczowego czynnika wpływającego na utratę zbędnych kilogramów.

Jak jeść siemię lniane?

Siemie lniane doskonale nadaje się jako dodatek do koktajli i owsianek. Świetnie sprawdzi się we wszelkiego rodzaju deserach. Można go jednak użyć również do dań wytrawnych, takich jak dania mięsne, a nawet zupy. Z nasion można przygotowywać również napary zwyczajnie zalewając je wodą i podgrzewając do uzyskania gęstej konsystencji. 

Jedzenie zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com

Nasiona lnu – regionalny superfood

Siemie lniane to superfood o niskiej zawartości węglowodanów (https://www.bee.pl/9254-siemie-lniane). Jest bogate w błonnik pokarmowy, niezbędne kwasy tłuszczowe Omega-3 i składników roślinnych, chroniących nasze komórki. Ale ostrożnie: trzeba uważać na dzienną dawkę siemienia lnianego. Nasiona lnu były stosowane w medycynie już przez naszych przodków. Nadal są popularne w formie mielonej, całej, jako kapsułki czy olej lniany. Małe nasionka są pełne zdrowych składników, pobudzających metabolizm. Dlaczego siemie lniane jest tak zdrowe i jak działa?

Dlaczego nasiona lnu są tak zdrowe?

  • bomba błonnika: włókno stanowi ponad jedną trzecią siemienia, ponadto zawartość śluzu i substancji pęczniejących zapewnia długie uczucie sytości,
  • detox: substancje pęczniejące zawarte w siemieniu wiążą toksyny w jelicie i wspomagają detoksykację,
  • działanie przeciwzapalne: nasiona lnu zawierają ponad 30% wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3, czyli więcej niż w rybach morskich. Kwasy Omega-3 działają ochronnie na serce i krążenie oraz wspierają układ odpornościowy. Obniżają poziom cholesterolu i pozytywnie wpływają na funkcjonowanie mózgu.
  • ochrona komórek: nasiona lnu zawierają lignany- substancje roślinne znane z właściwości przeciwutleniających i fitohormony. Badania wskazują także na antynowotworowe działanie lignanów.
  • witaminy: siemię jest bogate w witaminy B1, B2, B6 i E oraz kwas foliowy, niezbędny do procesów wzrostu i podziału komórek.

Czy siemię lniane wspiera odchudzanie?

Wysoka zawartość pęczniejącego błonnika daje uczucie sytości i hamuje łaknienie. Spożycie siemienia nie powoduje gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi. Oprócz kwasów Omega-3 siemię bogate jest w białko: aż 29 g na 100g. Oba składniki są niezbędne do budowania masy mięśniowej. Im większa masa mięśniowa, tym szybszy metabolizm.

Siemię – wartości odżywcze i kaloryczność

Co prawda nasiona lnu mają wysokość wartość kaloryczną: 100 g siemienia to około 327 kalorii, nie należy się tego obawiać. Dostarczają białka, błonnika i kwasów Omega-3, przy zerowej zawartości węglowodanów. Dlatego siemię jest integralną częścią kuchni keto.

100 g siemienia zawiera ponadto:

  • żelazo (8,2 mg)
  • potas (725 mg)
  • wapń (198 mg)
  • fosfor (662 mg)

Na co uważać?

Organizm wchłania cenne składniki siemienia tylko wtedy, gdy nasiona są zmielone. Maksymalna dawka dzienna to 2-3 łyżki siemienia, w przeciwnym razie ma działanie silnie przeczyszczające. Ponadto siemię zawiera niewielką ilość kwasu cyjanowodorowego, zaleca się zatem zalewanie nasion gorącą wodą i spożywanie po 15 minutach. Nasiona lnu mogą ograniczać wchłanianie leków, które należy przyjmować 3-4 godziny od zjedzenia siemienia. Podczas ciąży i laktacji dzienna dawka siemienia nie powinna przekraczać 1 łyżki, ze względu na możliwe nasilenie produkcji kortyzolu. Ważne, by w czasie spożywania siemienia pić dużo płynów.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com